Wednesday, October 14, 2009

Sempai 4

“So? Macam mana? Hang tak pergi camping tahun ni?” tanya Ieka. Dia dan Efiza baru ke bilik guru tadi untuk menanyakan tempat kelas sains akan diadakan.

“Tak pergi. Kan aku dah kata aku malas,” jawab Efiza. Tiba-tiba dia ternampak abang Adam berjalan ke arah surau.

“Fiza, jom pergi bilik wuduk,” ajak Ieka dalam nada memujuk. Ni sah nampak abang Adam la ni. Lepas tu nak kenakan aku kejap lagi. Tapi, aku pun teringin nak menatap muka abang Adam…

“Jom,”
Ieka dengan tersenyum menarik tangan aku. ‘Ieka ni. Aku ke dia yang ada crush dekat abang Adam ni?’ bisik hatiku perlahan apabila Ieka beria-ria nak bertembung dengan abang Adam. Aku dapat melihat abang Adam duduk di tangga surau, seperti biasa, tersenyum memandang aku. Segera aku melajukan langkah ke arah bilik wuduk.

“Ieka! Hang memang tak ada kerja. Kejap lagi kita kena lalu depan dia lagi,” kata Efiza sejurus mereka memasuki bilik wuduk. Ieka berjalan ke hadapan cermin untuk membetulkan tudungnya. Dimana ada cermin, pasti perempuan berhenti menatap, walau hanya nak memastikan tudungnya berada dalam keadaan kemas, aduhai…


“Ala, dapat gak hang melepaskan rindu. Esok dengan lusa tak sekolah. Nanti kempunan kawan tersayang aku ni nak tengok abang dia,” balas Ieka dengan selambanya.


“Tak mati pun kalau tak tengok dia beberapa hari,”


“Kat mulut je cakap macam tu,padahal kat dalam hati,”


Efiza tidak membalas kenyataan Ieka. Dah memang agak betul apa yang Ieka cakap, macam mana dia hendak membalasnya. Malam-malam pun susah nak tidur teringatkan abang Adam, apatah lagi cuti minggu ni. Ieka ni memang memahami betullah.

Kemudian apabila berjalan keluar dari bilik wuduk ke arah blok A, Efiza tidak memandang ke arah surau langsung.


“Hai Fiza ni nak control ayu pulak jalan tu,” kata Ieka semasa mereka menghampiri tandas guru yang perlu dilalui untuk menaiki tangga. Aku diam dan kalih ke belakang, tidak pasti apa yang hendak dilihat. Sejurus aku memalingkan kepala aku pun menjerit,


“Aaaahhhh!!!”


“Oh mak engkau!” kedengaran Ieka melatah. Puan Umi yang sedang keluar dari tandas pula hampir tergelincir dan memegang pintu tandas untuk menstabilkan dirinya.


Setelah beberapa saat yang dirasakan macam berjam-jam lamanya, Ieka pun tanya kenapa. Efiza hanya menudingkan jari ke arah belakang lalu terus berjalan ke arah tangga. Kelihatan abang Adam yang sedang ketawa. Efiza membuat muka lalu membiarkan Ieka mengejarnya. Puan Umi hanya menggelengkan kepala dan berjalan ke arah surau.


Efiza betul-betul geram. Apabila Ieka mengatakan dia control ayu, dia pun kalih ke belakang dengan harapan untuk melihat abang Adam sedang duduk di surau tersenyum memandangnya. Tapi sebaliknya, dia tidak pernah melihat sejauh ke arah surau, kerana betul-betul di belakangnya, abang Adam sedang berjalan mengikutinya dengan jarak yang amat rapat. Amat rapat sehinggakan apabila Efiza mendongakkan kepala, dia terus memandang ke arah muka abang Adam yang sedang tersenyum lalu dia terus menjerit.


********


Hujung minggu Efiza merupakan hari yang sangat panjang. Dia akan berusaha untuk bangun selewat yang mungkin tanpa dileteri ibunya. Kemudian dia akan bermain permainan Final Fantasy di playstation sehingga adiknya merengek meminta untuk bermain pula. Malam pula dihabiskan dengan menonton televisyen. Semuanya dilakukan untuk mengelakkan bayangan abang Adam muncul di mindanya.


Setiap kali Efiza membuka buku untuk mengulang kaji atau menyiapkan kerja rumah, sesuatu yang jarang sekali dilakukan, dia akan mendapati tangannya akan menulis nama abang Adam di merata-rata tempat di dalam buku. Selepas memadam semua nama abang Adam, segera Efiza menyimpan buku-bukunya tanpa niat untuk membukanya semula.


Apabila Efiza mendapati dirinya merenung siling sambil mendengar lagu-lagu cinta, dia akan memikirkan tentang abang Adam. Bagaimana bermula dari saat makan tengahari, dimana dia mula-mula melihat abang Adam merenungnya hinggalah kini. Abang Adam akan melihatnya dengan tersenyum seolah-olah hanya mereka berdua yang ada di dunia itu. Abang Adam tak pernah kisah jika ada pelajar lain atau guru-guru yang melihat perbuatannya itu. Malah, selalunya abang Adam akan berhenti untuk melihat Efiza jika dia sedang berjalan.


“Aaaaaahhhh!!!” kedengaran Efiza menjerit perlahan tiba-tiba. “Kenapa aku rasa macam ni? Kenapa aku asyik terbayangkan muka dia? Kenapa aku tak sabar nak tunggu hujung minggu ni habis dan pergi ke sekolah? Kenapa aku rasa aku dah buat kesilapan paling besar? Kenapa aku rasa aku dah jatuh cinta dengan sempai? Kenapa? Kenapa? Kenapa?” luah Efiza sorang-sorang. Nasib baik dia tak menjerit kuat-kuat,kalau tak pasti terbangun satu taman.


Setelah mendengar lagu ‘crush’ oleh David Archuleta, penyanyi kegemarannya, dan menangis untuk beberapa lama mengenangkan kisah cintanya kini, Efiza pun tidur dengan tenang menanti hari seterusnya.

Sempai 3

     Hari itu hari Rabu, selepas perhimpunan perjumpaan Scout akan diadakan di Kamar Syura bagi membincangkan perihal perkhemahan yang akan datang.

     “Ieka! Mana dia tau nama aku?” tanya Efiza. Selepas kejadian bersama abang Adam, Efiza segera menyuruh Atikah untuk menyiasat dari mana dia mengetahui namanya.

     “Mana la aku tau. Dia kata dia tak kenal orang yang dia tanya tu,” balas Atikah.

     “Alamak, dia datang dah!” kata Efiza tiba-tiba.

     “Mana?” tanya Atikah.

     “Tu, dah sampai kat kantin dah,” tunjuk Efiza ke arah kantin yang bertentangan dengan Kamar Syura.

     “Nampak hang terus senyum Fiza,” balas Atikah. 

     “Yang dia ada kat sini kenapa? Dia bukannya scout pun,” marah Efiza.

     “Ikut kawan baik dia, abang Izzat. Tak pun…. tengok hang,” balas Atikah.

     “Bencinya!!!!” jerit Efiza.

     Meeting berjalan hingga hampir 2 jam. Kemudian guru disiplin, Encik Rahim datang dengan rotan barunya dan menghalau pelajar-pelajar sesi petang untuk masuk ke kelas. Semasa dalam perjalanan ke kelas, Efiza bertanya kepada Atikah jika dia akan ke perkhemahan nanti.

     “Em,aku tak pergi. Abang aku kan tak bagi pergi. Kenapa?” Ieka memang jarang mengikuti program-program yang diadakan di luar sekolah. Jawapannya hanya satu, abangnya tidak mengizinkannya.

     “Takla. Aku rasa macam malas nak pergi. Betul-betul tak ada mood,” 

     “Ada kaitan dengan Syafiq ke?” tanya Ieka. Dia tahu bagaimana hubungan Efiza dengan Syafiq sejak khabar angin tahun lepas yang mengatakan mereka bercinta. Mereka langsung tidak berkawan lagi selepas itu.

     “Ada la sikit. Tapi yang pasti, aku memang tak ada mood nak pergi tahun ni,”

     “Syu macam mana?”

     “Aku sure dia ok je nanti. Sarah dengan Finaz kan ada,”

     “Aku tak kisah. Cuma nanti jangan kata hang menyesal tak pergi ke apa. Aku tak nak dengar nanti,”

     “Ok! Aku promise,” jawab Efiza segera. Kemudian mereka segera pulang ke kelas apabila terlihat Encik Rahim sedang meronda kawasan sekolah untuk memastikan semua pelajar scout sudah pulang ke kelas dan tidak mengambil kesempatan untuk ponteng.

     Petang itu semasa waktu solat Asar, Efiza sedang duduk memakai kasut diluar bilik wuduk 
apabila dia ternampakkan seseorang lalu untuk ke surau sambil memandangnya. Matanya tidak berkelip memandang Efiza. Walaupun pada ketika itu Efiza tidak memakai spek, namun dengan jelas dia dapat melihat orang tersebut adalah abang Adam. Ketinggiannya yang memang lebih tinggi dari pelajar yang lain dan fesyen rambutnya yang dicacakkan seperti landak.

     “Amboi Efiza, lamanya korang berdua bermain mata,” tegur Anna.

     “Sempai kan?” tanya Efiza untuk memastikannya, mana tahu dia silap tengok nanti.

     “Yup! Dasyat gila cara dia pandang hang. Macam nak telan je aku tengok,” jawab Anna sambil membuat demo cara abang Adam memandangnya tadi.

     Efiza ketawa melihat Anna menjulingkan matanya. “Dah la tu. Takut aku tengok. Nasib baik aku tak pakai spek tadi,”

     “Ala kalau hang pakai kan bagus. Dapat korang tenung mata satu sama lain,” sejurus selepas Anna berkata, terus dia bangun berlari ke arah surau.

     “Anna! Kejam la hang ni,” jerit Efiza lalu bertindak mengejar Anna. Efiza sempat mencubit lengan Anna sebelum mereka masuk ke dalam surau untuk menunaikan solat Asar.

********

     Otak Efiza terus ligat berfikir tentang apa yang diberitahu Atikah tempoh hari, “Hang ni, aku cakap macam tu untuk hang. Takkan hang nak kawan dengan abang Adam. Dia tu jahat hang tau tak,”. ‘Apa maksud Ieka bila dia kata abang Adam jahat? Sebab masalah dia dengan adik dia, Saerah? Tak pun, abang Adam tu ada buat benda yang lagi jahat?’ pelbagai soalan timbul di fikiran Efiza. Namun, dia tidak ada cara untuk mendapatkan jawapannya.

     Tambah lagi, Efiza risau dia telah melakukan sesuatu, sesuatu yang dia tidak pasti baik atau pun tidak. Saban malam dia akan teringatkan abang Adam. Setiap hari dia ke sekolah dengan harapan akan bertemu dengan abang Adam. Efiza merasakan dia sudah menaruh perasaan terhadap abang Adam, sempainya…

Monday, October 12, 2009

Sempai 2

Selepas selesai perhimpunan mingguan, Efiza dan Atikah ke bilik guru sebentar sebelum naik ke kelas. Mereka meninggalkan beg mereka di astaka di hadapan dewan samsudin, tempat perhimpunan dilangsungkan.

“Ieka! Cepatla! Beg aku dah jadi itik panggang tu,” panggil Efiza apabila melihat Atikah berjalan lenggang-lenggok. Atikah selalu begitu, relaks je. Tapi kalau diajak buat jahat, kecut perut.

“Ye la! Ye la! Bising je,” balas Atikah lalu mempercepatkan langkahnya. Selepas mengambil beg mereka dan mereka berjalan untuk beredar ke kelas mereka, Efiza terdengar seseorang menjerit “woi” lalu paling ke belakang.

“Ieka, abang tu ada kat belakang,” bisik Efiza. Atikah berpaling ke belakang dan melihat abang yang diperkatakan Efiza.

“Abang Adam tak boleh kacau Efiza! Dia dah berpunya!” jerit Atikah kepada abang Adam tiba-tiba.

“Ieka!!!” marah Efiza sejurus selepas Atikah menjerit.

“Hang ni, aku cakap macam tu untuk hang. Takkan hang nak kawan dengan abang Adam. Dia tu jahat hang tau tak,” balas Atikah. Efiza senyap sahaja kerana tidak mengerti apa yang jahat sangat abang Adam tu, tapi disebabkan Atikah kelihatan serius, Efiza membiarkan sahaja.

Di kelas, Efiza memberitahu Anna tentang kejadian dengan sempai. Anna mendengar dengan teliti kemudian berkata,

“Patutlah tadi aku nampak hang kat bilik guru. Aku pergi jumpa pengetua tadi, lepas tu bila aku keluar aku tengok abang Adam kat astaka muka monyok je….”

“La, kesiannya. Padan muka dia,” kata Efiza kemudian ketawa.

“Hmmm… hang, tak pernah nak kesian betul-betul,” kata Anna.

“Dah tu? Hang nak aku kesian macam mana?” tanya Efiza.

“Entah, aku pun tak tau,” balas Anna lalu terus berlalu.

********

Aku duduk termenung memandang Miss Edna yang sedang memberi penerangan tentang persembahan kami pada esok hari untuk hari anugerah cemerlang di mana sultan Kedah akan menjadi tetamu utama pada hari pertama. Kami akan membuat persembahan semasa tetamu sedang bersantap. Syuhada dan beberapa rakan yang lain mendengar dengan teliti.

“So tomorrow I want all of you to come at Kamar Syura 9.30am sharp. Any question?” tanya Miss Edna.

“We have to be ready with our full uniform is it?” tanya Sarah.

“Yes! Full uniform and I want you to tie your ribbon nicely. Don’t forget to put some make-up on. I wan’t you all to look nice,” balas Miss Edna.

“Alamak!!” bisik Efiza.

“Habis kita semua jadi badut esok,” balas Syuhada.

********

Keesokan harinya, Efiza dan rakan-rakannya berkumpul di bilik persalinan untuk bersedia. Masing-masing sibuk untuk menyiapkan diri sendiri. Semasa berjalan ke arah Kamar Syura, mereka bertembung dengan pelajar lelaki tingkatan 4 yang merupakan kumpulan kompang di kawasan menyambut tetamu. Abang Adam yang berada di situ hanya tersenyum memandang Efiza.

“Boleh senyum pulak dia. Aku bagi penumbuk dengan flying kick nanti baru dia tau,” bisik Efiza perlahan.

“Em, ye la tu. Hang tu dah la pakai skirt. Dah la jom cepat,” balas Syuhada lalu segera berjalan ke arah Kamar Syura.

********

Pada hari anugerah cemerlang yang kedua pula, mereka membuat persembahan di dewan samsudin. Selesai majlis, para guru dan pelajar pulang ke rumah untuk berehat setelah penat menguruskan majlis selama dua hari. Hanya mereka yang tinggal di asrama tidak pulang kerana pada waktu petang mereka akan mengadakan hari terbuka asrama. Hanya Atikah yang tinggal di asrama di antara kawan-kawan rapat Efiza.

Efiza, Syuhada, Sarah dan Finaz tidak pulang sejurus selepas majlis selesai kerana ingin lepak bersama-sama. Selepas zohor, suasana sekolah menjadi lengang dan Sarah dan Finaz pula keluar ke restoran hadapan untuk berjumpa dengan rakan mereka dari sekolah yang berdekatan. Oleh kerana tidak mengenali rakan tersebut, Efiza dan Syuhada lebih selesa untuk tidak ikut bersama sebaliknya bersembang di hadapan surau di mana sebuah bangku disediakan.

Sedang mereka sibuk bersembang, abang Adam tiba-tiba keluar dari kelas Efiza di tingkat 2 blok A yang berhadapan dengan surau. Dia terus ke merenung ke bawah ke arah Efiza.

“Efiza, kenapa dengan abang hang tu?” tanya Syuhada apabila melihat abang Adam terseyum memandang Efiza yang sedang menaip sesuatu di handphonenya.

“Aku mana ada abang,” marah Efiza.

“Boyfriend bagi mesej ke?” tanya abang Adam dari atas.

Syuhada yang mengetahui Efiza tak mungkin akan menjawab soalan itu membalas, “Tak, bapak yang hantar mesej,”. Efiza terus memandang handphonenya.

“Woi! Yang pakai tudung hitam tu,” panggil abang Adam kepada Efiza. Namun Efiza hanya menggeleng kepala dan ketawa. Kemudian pelbagai lagi panggilan yang keluar seperti ‘yang pakai spek pink’. Efiza tidak sekalipun mengangkat kepalanya untuk melihat abang Adam. Mukanya semakin merah menahan malu.

“Nama Efiza ke?” tanya abang Adam tiba-tiba.

“Tak la,” jawab Efiza serta mengangkat pandangan buat kali pertamanya. Kemudian mereka meninggalkan surau untuk pergi berjalan-jalan di sekitar sekolah. Dari sudut pandangan mata Efiza, dia melihat abang Adam turun dari tingkat 2 dan berlalu ke surau.

Sempai 1

     Aku berjalan mengikuti Atikah dan Anna yang berlari-lari anak menaiki tangga ke tingkat 2 bangunan blok A. Aku membiarkan sahaja mereka untuk bergegas ke kelas di mana sudah pasti Puan Nadzirah sedang menunggu untuk mengajar subjek sejarah yang acap kali membuatkan fikiran aku melayang. Entah kenapa susah aku nak concentrate bila belajar subjek yang sangat membosankan tu. Tapi setiap kali aku cakap macam tu mesti ada je hujah yang buat aku tak terjawab. Rasa macam nak ponteng je kelas, tapi bila tiba-tiba aku ternampak Puan Nadzirah menjenguk ke luar kelas, terus aku membatalkan niat terpuji aku tu.

     Aku pun masuk ke kelas dengan muka seposen aku yang menyatakan aku dipaksa untuk belajar subjek yang aku langsung tak minat, tak mungkin aku boleh duduk dan mendengar cerita tentang orang-orang yang dah mati, yang tak mungkin boleh hidup kembali. Jadi aku pun duduk kat tempat duduk aku yang di sebelah tingkap di mana aku boleh menyaksikan pelbagai adegan dan drama. Anna yang duduk di sebelah aku hanya mengeluarkan buku teks sejarah sambil memandang aku.

     “Hang ok?” tanya Anna. Aku hanya mengangguk dan meneruskan pemerhatian aku ke luar tingkap yang meliputi pemandangan dari asrama, blok pentadbiran dan bilik-bilik unjuran. Kalau aku pusing ke belakang aku boleh nampak bilik guru dan dewan samsudin. Tiap-tiap hari aku pasti menghalakan pandangan aku ke bawah sebab aku rasa aku dapat menyaksikan perkara yang lebih menarik daripada mendengar cikgu-cikgu berceloteh di hadapan kelas. Entah sedar atau tidak mereka tentang perhatian aku sepanjang kelas.

     Kadang-kala aku dapat menyaksikan para pelajar senior yang tinggal di asrama merayau di kawasan sekolah tika hari makin petang, dan kadang-kala, jika bernasib baik, aku akan terlihat si dia. Aku dan Anna memanggilnya ‘sempai’ yang bermaksud senior dalam bahasa jepun.

     Sejak aku berkawan dengan Anna, aku makin suka dengan segala-galanya dari negara itu. Anna memperkenalkan aku dengan manga dan anime. Kemudian setiap hari dia akan menceritakan tentang ini dan itu. Dan yang menjadi kegemaran aku ialah anime Detective Conan yang menceritakan tentang Shinichi Kudo yang bertukar menjadi seorang kanak-kanak yang amat comel. Tapi bukan Conan yang aku dan Anna berebut, tapi Shinichi…

     Aku terus melemparkan pandangan aku ke luar sambil Puan Nadzirah terus berceloteh tentang lebih banyak orang yang telah lama meninggalkan dunia. Selesai kelas, pelajar semua turun ke surau untuk solat asar dan kemudian kelas aku dan kelas Syuhada yang bersebelahan pergi menukar pakaian untuk bersiap sedia untuk subjek pendidikan jasmani, subjek yang paling digemari jika Puan Rabiatul memberi peluang untuk kami melakukan apa sahaja.

     Aku tak suka bila kena main bola jaring. Entah kenapa, aku memang tak minat la. Jadi selalunya aku akan duduk termenung memikirkan masa hadapan…

     “Eh, Efiza termenung apa hang ni?” tanya Syuhada tiba-tiba sambil duduk di sebelah aku, pastinya sudah penat bermain.

     “Teringatkan si dia la tu,” kata Anna yang tiba-tiba muncul dari belakangku. Aku hanya memandangnya seketika.

     “Fiza best la, ada abang Adam usher,” sampuk Atikah pula. Hanya Atikah seorang yang memanggilnya tanpa huruf 'E'.

     “Mana ada! Hang ni Ieka,” balas aku lantas untuk mendiamkan mereka, malangnya Syuhada terdengar.

     “Ha? Apa dia? Hang cakap cepat!” ugut Syuhada segera. Aku tak sempat mengatakan apa-apa, Anna pula yang jawab.

     “Abang Adam, abang kepada Saerah, usher Efiza. Bila jumpa je mesti senyum memanjang, kan Efiza?” balas Anna sambil tersenyum. Saerah merupakan pelajar sama tingkatan dengan kami semua.

     “Ooo.. Efiza ada abang ye…” kata Syuhada perlahan.

     “Aku mana ada abang! Eeei…. Korang ni la!” marah Efiza dengan muka masammnya.

     “Alamak tengok Efiza merajuk. Ni kena panggil abang Adam ni,” tutur Syuhada perlahan ingin melihat reaksi Efiza.

     “Eeei.. benci la!” marah Efiza lagi lalu terus bangun meninggalkan mereka. Anna, Atikah dan Syuhada hanya tersenyum memandang sesama mereka.


********

     Malam itu Efiza termenung di hadapan laptopnya. Menjadi kebiasaan Efiza untuk menulis diarinya di dalam laptop yang merupakan hadiah hari lahir dari papanya. Tetapi malam itu, Efiza hanya mampu memikirkan tentang abang Adam, tangannya tidak menaip sepatah pun perkataan tentang memori yang sedang bermain di kepalanya.

     Efiza dan beberapa pelajar lagi akan hadir pada sesi pagi setiap hari Rabu untuk menjalani latihan bermain alatan instrumental. Suatu hari selepas latihan, semasa Efiza sedang makan tengahari bersama Syuhada di kantin, sekumpulan pelajar lelaki senior lalu di hadapan mereka. Mereka semua berpakaian Kadet Polis. Mungkin baru pulang dari pertandingan kawad kaki antara daerah.

     Tetapi apa yang merungsingkan Efiza apabila salah seorang daripada senior itu memandang ke arah meja di mana dia dan Syuhada sedang makan.

     “Syu, hang kenal ke abang tu? Asyik pandang kita dari tadi lagi,” aku bertanya kepada Syuhada yang sah sedang makan sampai tak ingat dunia.

     Syuhada memandang sekilas ke arah senior yang ku nyatakan itu sambil berkata, “Entah, tak pun. Abang tu berkenan kat hang kot,” sebelum menyambung menikmati makan tengaharinya. Aku hanya menggelengkan kepala.

     Senior itu pula terus memandang Efiza sambil tersenyum. Makanan di hadapan Efiza tidak dihabiskan kerana malu dengan pandangan senior tersebut. Sejak hari itu, setiap kali bertemu dengan senior itu pasti dia akan tersenyum memandang Efiza. Kadang-kadang kalau senior tu sedang berjalan, dia akan berhenti memandang Efiza. Hinggalah suatu hari semasa berjalan dengan Atikah, barulah Efiza mengetahui nama senior yang sering tersenyum itu, Adam.

Monday, July 20, 2009

leave me alone!!!


seriously...
when i say shut up, please shut up...
when i say go away, please go away..
when i say leave me alone, please leave me alone...
that's all i ever wanted u to know...


coz all this time,
when i ask what's wrong?
u'll say nothing...
when i ask r u okay?
of course i am...
when i ask why r u late?
there was a traffic jam...
when i ask if u wanted anything?
no can do...


when of course,
i know that there's actually a different answer...
what's wrong?
there's a secret i'm keeping and i have to tell you...
r u okay?
actually, no i'm not...
why r u late?
i forgot i was to meet u, i was with someone else...
u wanted anything?
a breakup....


so i'll juz be honest with u,
stay out of my life...
never appear in front of me ever again...
forget that we knew each other...
and please,
juz this one little thing...
LEAVE ME ALONE!!!

Friday, June 5, 2009

when you love someone...

1. you will miss him/her even when you are busy
2. you only want to be alone with him/her

3. you will pretend not to care but you will miss him/her

4. if he/she gets hurt, you will be worried


5. if he/she is close to someone else you will be jealous

6. you will blush whenever he/she is close to you


7. if he/she is happy, you will be happy as well


8. after you read all this, the person you are thinking of is the person you LOVE

Tuesday, May 19, 2009

some memory...

it was the best day in my life. i was just standing at the end of the corridor on third floor looking at the scenery around like i always did. it was my favorite spot. i could still feel the wind blowing on my face every time i stand there. it's where people look for me when i'm missing..

so, what happen that day was that i suddenly saw someone somewhere near. someone i often dream of.. he was playing some sort of sport, and he was on the ground okay, not on some building or what. i just look at him, like i always did.

it was something to be standing there alone looking at him. playing takraw i think,i don't even care. just looking at him from far makes me smile. nothing is better than spending my time like this..

well, not until when my other friends came and realize what i was looking at. i was caught under action. not that i really cared. they teased me a bit and all. i couldn't say no. my face always tell the truth. so i let them say what they want. lalala...

and while we were teasing and quarreling  he suddenly walk towards my block. he glance up at me and i look down at him. he smiled, like he always did when he sees me. and i automatically ran away. i could never look through his eyes more than a mere seconds...

Sunday, May 17, 2009

you and i and the moon....

the night was dark and there were not a single star to be seen. i stared at the moon that was shining so brightly, so beautiful. it's wonderful how billions of people can look at the single moon. it must be something to be look upon many. the fact that every single people on the earth is actually looking at you are very something. it must be fun to be the attention of everyone...


i used to sit here by the window every night staring at the moon while talking to you. it's interesting that both you and i are actually staring at the same moon even when we are not at the same place. we made a promise that even if you were somewhere so far away, i can always glance at the moon knowing that you also are staring at the same moon. it was like the moon somehow made our relationship more valuable, more memorable...

i love you more than anything and better than everyone else, except for Mr Teddy that you gave me because he's the one who sleep with me every night. you were everything to me. you are always there when i needed you, always there to make me laugh when i feel all gloomy. always there when i needed to pour my tears and lend your shoulder to me. and you're always there when i'm very excited and listened to everything i wanted to tell.

i like it when you'll slipped some funny jokes or poems that you tried to write(that usually sound very stupid but honest) into my notebook. and then when i open my notebook during the lecture i'll laugh till my tears came out reading whatever that you wrote for me. and then some heads will turn around to see whether i'm still sane or not. not that i cared...

i also like it when you'll always wait for me by the door. and then as i walk out from the lecture room you'll surprisingly jumped in front of me and startled me. i'll scream a little and everyone will start to look at me again. you'll run away quickly knowing that i will run after you to take revenge..

in the evening we'll drive to the beach where we always hang out and matt, james, sara and jesse will be waiting for us. we'll hang out together and have fun while playing by the sea. we'll watch the sunset sometimes when we have nothing on schedule and continue with barbeque or fire camp once in a while. and i always hate it when i told you i want to get home dry i'll still always be wet in the end. because when we walk by the seaside you'll suddenly splashed some water at me and i'll splashed back at you and in the end, both of us ended in the sea.

i love our memories, and i'll always love you. i'll always remember you in your Levi's jeans, your black shirt that i gave you, your dazzlingly blue eyes that always stare into my eyes, your silky hair that i always mess it with my hand, your lips....

drops of tears suddenly came out from nowhere. i look at the moon again and i feel that pain again, that pain that stabbed my heart when you told me... when you told me it's over. what did ever happen that made you talk to me like that. i was still puzzled when suddenly a tall blonde girl came by your side and slipped her hand around your waist. she was beautiful, really, she was. but the pain i felt, oh god, it hurts....

that's it then. to me, all that sweet notes, the memories by the beach, the calls you made, the promise we bind...... it was all FAKE. nothing more simple than that. i began to think that each word you said to me was never true at all. and it hurts to think that i really love those moments. Sara and Jesse came to comfort me, they helped, but by night when i'm alone i'll start crying again, and shit why do i even cry.... i also heard that Matt and James went to talk to you but in the end you guys fight..

how could you do that? punching James  if you wanted to release your anger do it to me not them, not your best friend. or maybe now it's your ex-best friends. we use to hang out together, six of us. now there's only five. we don't talk about it but it feels...different. and just now this evening Sara suddenly said the moon was beautiful.  James joked that a werewolf will come out. and i laughed. none of them knows about you and i and the moon.

i stared at the moon again. thank for the memories, though. it was nice, but i don't want it anymore. please keep it for me and later, maybe, when i'm sitting by the window again i'll ask you to tell me the memories back. i can only ask you to keep it for me. and before i forget, i was about to throw away Mr Teddy to the beach last week when i saw a llitle girl. i gave him to her. i hope Mr Teddy won't get mad at me and be nice to the little girl. that's all. to the moon, you are always beautiful and thanks for shining so bright tonight....